Alman sanatçı Dana Widawski yapıtlarında seramiği hazır nesne olarak kullanıp öngörülemeyen kombinasyonlar yaratıyor. Sanat ve zanaat ile yüksek sanat ve alçak sanat arasındaki sınırları yıkıyor ve sanatın en korktuğu şeyleri sanata dahil etmeye ‘cüret ediyor’.
FATMA BATUKAN BELGE
Bu yıl 13-17 Eylül tarihleri arasında gerçekleştirilen Berlin Art Week kapsamındaki POSITIONS Sanat Fuarı eski Tempelhof Havalimanı’nın hangarlarında düzenlendi. Montreal, Kanada merkezli Art Mûr galerinin standında yer alan Alman sanatçı Dana Widawski’nin yapıtlarıyla karşılaşmak ise güzel bir sürpriz oldu.
Dana Widawski seramik sanatçısı değil; tekstil tasarımı eğitimi alan ve yüksek lisansını ise bağlamda sanat konusunda tamamlayan bir sanatçı. Yapıtlarında seramiği hazır nesne gibi kullanarak öngörülemeyen kombinasyonlar yaratıyor. Sanat ve zanaat ile yüksek sanat ve alçak sanat arasındaki sınırları yıkıyor ve sanatın en korktuğu şeyleri sanata dahil etmeye ‘cüret ediyor’.
Filozof Theodor Adorno’nun “estetik deneyimin ve katarsisin parodisi” olarak tanımladığı kitsch, Widawski için bu sınırları yıkmakta kullanılan bir araç. “Her fırsatta öne çıkmak üzere sanatta pusuya yatan, sanata karıştırılmış bu zehir”i alıp panzehir haline dönüştürüyor.
Dana Widawski’nin seramiğe yönelik çalışmaları iki grup halinde. Bir grubu duvar karosu ya da tabaklara uyguladığı sıraltı desen dekorlu çalışmalarından oluşuyor. İkinci grupta ise seri üretilmiş biblo ya da sofra eşyası gibi ürünler üzerine müdahalelerde bulunduğu çalışmaları yer alıyor.
Sanatçı ironik ve eleştirel dilini sadece seramik üzerine değil; tuval, kağıt, hatta bina cepheleri üzerine de yansıtıyor. Bugüne kadar çeşitli karma sergilere katılıp, kişisel sergiler açan Widawski’nin bazı çalışmaları Bavyera’daki kimi kamusal yapıların duvarlarında yer alıyor.
Kommentare